Különféle szeleptípusok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgálják: tömítenek, lehetővé teszik a gumiabroncs levegőnyomásának ellenőrzését és szabályozását.
- A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémből készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítőgyűrűt helyeznek.
- A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat.
- A tömítés szempontjából fontos, hogy a szelepfurat peremfelülete szennyeződéstől, rozsdától, valamint sérülésektől mentes legyen.
- A gumiszelepek is öregszenek: ennek jele, hogy egyre több repedés képződik a szeleptesten, ami veszélyes lehet.
- Nagy sebességnél hatalmas centrifugális erő hajlítja el a szelepet.
- Egy gumiszelep kereken 20 gramm tömegű, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális erő hat rá.
- Ezért a nagy sebességű gépkocsik kerékpántjain vagy dísztárcsáin szeleptámaszt alkalmaznak.
- A centrifugális erő hatására a szelepszög nem változhat meg 25 foknál többel, ellenkező esetben szeleptámaszt (kerékdísztárca) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (úgynevezett Clamp-in-Ventile).
- Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent.
- A szennyeződés, a por és a nedvesség menet közben a szelep finom belső szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának műszaki szempontból alapvető szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.
A szelep egyes alkatrészeinek szerepe
- Szeleptest: A szeleptest légmentesen tömítve zárja a kerékpánt furatát.
- Szeleptű: A szeleptűt a szeleptestbe csavarják. Tömít, és lehetővé teszi a légnyomás ellenőrzését és szabályozását.
- Szelepsapka: A szelepsapkát a szeleptestre csavarják. A szelepsapka pótlólagos tömítést biztosít és védi a szelepbetétet a szennyeződéstől illetve a külső behatásoktól.
Forrás: Magyar Gumiabroncs Szövetség