A vezetési stílustól, az alkalmazás fejtájától, a futómű beállításától stb. függően a gumiabroncsokon egy adott kilométerteljesítmény után a gépkocsira jellemző kopásminta mutatkozik. E jellegzetes kopási minták (pl. fűrészfog képződés) kiegyenlítése érdekében ajánlatos az első és a hátsó kerekeket az alábbi módon 5000 km-ként, legkésőbb 10.000 km-enként áthelyezni, átcserélni.
Minden gépkocsi, valamint meghatározott forgási irányú gumiabroncsok esetében (nyíljelölés a gumiabroncs oldalán) az első kerekeket hátra, a hátsó kerekeket előre helyezzük.
Különösen egyenetlen kopás (pl. fűrészfog képződés) esetén a kopásminta a következő cserével gyorsabban kiegyenlíthető. Ez a módszer csak nem meghatározott forgási irányú gumiabroncsokra érvényes. (A levegőnyomást, valamint a kerékgeometriát ellenőrizni kell). A nem meghatározott forgásirányú gumiabroncsok forgásiránya károsodás nélkül változtatható.
Miért szükséges a kerekek kiegyensúlyozása?
Ahol bizonyos alkatrészek egy tengely körül forognak, fellép a kiegyensúlyozatlanság.
Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó tárgyon.
Gépjárművek esetében ez a gumiabroncsok rázkódásához és a gumiabroncsok, csapágyak és egyéb futóműalkatrészek nagyobb mértékű kopásához vezet.
Az első kerekeken ezen kívül a kormány remegéséhez vezet, ami kimondottan veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz, rossz egyenfutási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot.
A korszerű kiegyensúlyozó gépek segítségével maradéktalanul kiküszöbölhető a kiegyensúlyozatlanság, ami biztonságos, kényelmes menettulajdonságokat biztosít.
Ez okból kifolyólag azt ajánljuk, hogy minden kerék illetve gumiabroncs cserét követően a gumiabroncsokat szakemberrel egyensúlyoztassák ki.
A megbízható kerékkiegyensúlyozási eredmények eléréséhez elengedhetetlen feltétel a gumiabroncs gépkocsinak megfelelő központosítása és rögzítése.
A kerekek áthelyezésekor ajánlott a kerekeket kiegyensúlyozni.
Forrás: Magyar Gumiabroncs Szövetség