Amellett, hogy a gumiabroncsot a helyes nyomáson üzemeltetjük, az alábbi pontokban leírt ellenőrzésekkel megakadályozhatjuk a gumiabroncs felesleges leszerelését vagy idő előtti tönkremenetelét.
- Ha a futómintázatba szorult köveket nem távolítjuk el, ezek egyre mélyebbre hatolnak és eljutnak a karkaszig, ahol annak tönkremenetelét és nyomásvesztést okoznak.
- A gumiabroncs felületére került olaj, üzemanyag, festék, illetve egyéb vegyi anyagok tönkretehetik az abroncs gumianyagát. / pl. olajtól megduzzadhat a futógumi, és akkor csökkenhet a csatornamélység és a tapadás / Ilyen esetben ajánlatos a gumiabroncsot bő mosószeres vízzel azonnal lemosni.
- Rendszeresen ellenőrizzük a futófelület kopását. A szabálytalan kopás akár a jármű mechanikai hibáját is jelezheti, de például nagyteljesítményű járművek esetén az első gumik „fűrészfogas” kopása nem számít rendellenesnek.
- Minden gumiabroncs gyorsabban kopik, ha nagy sebességgel, éles kanyarokban, gyakori fékezéssel és gyorsítással, gyakran fut rossz utakon. A gödrökkel, kövekkel vagy más éles tárgyakkal teli út tönkreteheti az abroncsot, úgyhogy az ilyen utakon óvatosan haladjunk és mielőtt normál / az országúton szokásos / sebességgel megyünk, vizsgáljuk meg az abroncsokat, nem sérültek-e meg.
- Ne hajtsunk fel gyorsan a járdára hegyes szögben és kerüljük az erős ütődést a járdaszegélyhez. Ez belső sérülést okozhat az abroncsban és később nagy sebességnél a gumiabroncs felrobbanásához, vezethet. Ha szükséges, akkor derékszögben és lassan hajtsunk fel a járdára.
- Ha olyan hibákat fedezünk fel, mint például hólyagok, szakadások, vágások, a karkasz kordjait láthatóvá tevő behatolás, vagy arra utaló jelet találunk, hogy az abroncs nagy ütést kapott, melynek következtében fennállhat a belső sérülés veszélye, abban az esetben a gumiabroncsot a lehető leghamarabb le kell szerelni és szakműhelyben szakemberrel meg kell vizsgáltatni. Így csökkenthető annak a valószínűsége, hogy a sérülés az üzemeltetés közben megnő, vagy hogy az abroncs tönkremegy a behatoló víznek és az út porának hatására. Így a korai leszerelés megnöveli az abroncs sikeres javításának lehetőségét.
- A csatornamélység mindig legyen elég ahhoz, hogy az abroncs megfelelően viselkedjen nedves és száraz úton. Magyarországon a jelenleg érvényes előírások – 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet – alapján a minimális csatornamélység a teljes felületen mérve személyabroncsoknál 1,6 mm.