Miért ajánlott a téli gumi?

Magyarországon továbbra is akkor rohanják meg az autósok a gumis műhelyeket, amikor leesik az első hó. Miért lenne szükség korábban a téli gumira? teszik fel a kérdést sokan, helytelenül. A téli abroncsokat nem csak hóra fejlesztik, hanem a hideg időben előforduló összes csapadékforma mellett alacsony hőmérsékletre, hidegre is.

A meleg autóból nézve egy száraz, napsütéses napon pont olyannak tűnnek a körülmények, akár nyáron, pedig a levegő, az aszfalt hideg lehet, a nyári gumi pedig nem tapad úgy, mintha 20 fok lenne.  Pontosan ez az oka annak, hogy télen is száraz úton történik a legtöbb baleset (57%). Ez a helyzet pedig fokozódik, ha csapadék is van az úton. A fékezési próbák is a téli gumik használatát erősítik. Városi sebesség mellett száraz körülmények között 2 autónyi különbség is lehet a téli és nyári abroncs fékútja között, előbbi javára. Nedves, csúszós körülmények között pedig akár megduplázódhat az út hossza. Azaz 40 km/óráról fékezve téli gumival 25-30 méter a fékút, addig nyárival 50-60 méter alatt áll meg a kocsi.

Bár a pontos keveréket a gyártók hétpecsétes titokként őrzik, annyit azért lehet tudni, hogy a téli abroncsok olyan anyagokat alkalmaznak, amelyek segítségével hidegben is megőrizik a rugalmasságukat: szilika, szilán, különböző olajok és gyanták is kerülnek a vegyületbe. Biztonságosabb vele a közlekedés. Pontosan emiatt ajánlják a szakemberek, hogy ha a levegő hőmérséklete tartósan 7 Celsius-fok alá süllyed, érdemes lecserélni az abroncsokat.

Ha viszont ősszel nincs kedvünk a hőmérőt ellenőrizve kelni minden nap mielőtt munkába indulnánk, bízzuk szakemberre a téli gumicserét.

A téli gumik jelölése:

Bár a téli gumikat a futófelület mintázatáról is azonosíthatjuk, biztosra úgy mehetünk, az M+S jelzés (sár+hó) mellett egy kis hópelyhet is látunk az abroncs oldalfalán. Nem szabad csak az egyik tengelyen használni téli gumikat, cseréljük mind a négyet! A kevésbé kopott abroncsokat a hátsó tengelyre szereltessük, hogy a kocsi fara stabil maradjon kritikus helyzetben.

A gumiabroncs élettartama:

A jelenlegi szabályok szerint minimum 4 milliméteres mélységűnek kell lennie a bordázatnak a téli abroncsoknál. Ez alatt drasztikusan romlik a gumik tapadása és vízelvezetési tulajdonsága. Szintén kiemelten fontos az abroncs kora, amit az úgynevezett DOT-szám jelez, ennek négy karaktere írja le, mikor készült a gumi, így a 2312 számú abroncsot: 2012. 23. hetében gyártották. Szakemberek még akkor is javasolják a 6 éves gumik cseréjét, ha azok nem koptak el, a 4 évesnél idősebb abroncsot érdemes évente szakembernek megmutatni.

A légnyomás ellenőrzése:

Figyeljünk rá, hogy az abroncsban az előírt nyomás legyen, mert a légnyomás befolyásolja az autó irányíthatóságát, fékteljesítményét és élettartamát is. A hibák elkerülésének legjobb módja, ha havonta ellenőrizzük a guminyomást műszerrel, szemmel jónak tűnő abroncsban könnyedén lehet 0,3-0,4 bar eltérés. A mérést hideg abroncson tegyünk meg, azaz legalább 2-3 óra állás után, legfeljebb 2-3 kilométer autózást követően. Az autónkhoz megfelelő értéket az autó kezelési könyvében, a vezetőoldali ajtó közelében vagy az üzemanyagtöltő-fedélben is megtalálhatjuk. 2014. november 1. óta az Európai Unióban új személyautót csak keréknyomás-ellenőrző rendszerrel felszerelve lehet forgalomba helyezni. Ez jelez, ha az előírthoz képest alacsonyabb a nyomás.

A négyévszakos gumikról:

Bizonyos körülmények között jó alternatívát jelenthet az ún. négyévszakos gumi is. Azok, akik télen keveset autóznak, ha havas, jeges útviszonyok esetén nem szükséges autózniuk, ha elsősorban városban közlekednek és nem mennek hegyekbe télen, és mindezek mellé óvatos, figyelmes sofőrök, azok bátran választhatják a négyévszakos gumit.


Forrás: gumiweb.hu