Mit jelent a TPMS rendszer?
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer egy, az autóba a gyártó által integrált rendszer, amely folyamatosan monitorozza a jármű kerekeiben lévő légnyomást. Az Európai Unió előírása szerint 2014. novemberétől kizárólag abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) felszerelt autókat lehet regisztrálni.
A TPMS néven ismert rendszer – a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASS) és a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) által kiadott közlemény szerint is – nagyban hozzájárul az abroncsok megfelelő nyomásértékének szintentartásához.
Az alacsony nyomás melletti üzemeltetés hatásai ismertek, az abroncsok gyorsabban kopnak és megnövekszik a fogyasztásuk is (a nagyobb gördülési ellenállás miatt.) Túl magas nyomás esetén pedig éppúgy gyorsabb az abroncskopás (ekkor a futófelület közepén keletkezik rendellenes kopás, míg előbbi esetben a vállrészeken) illetve a futóművek is hamarabb elhasználódnak. Arról nem is beszélve, hogy autónk stabilitása is sérül.
A TPMS rendszerek fajtái:
Alapvetően kétféle megoldást szokás megkülönböztetni, ha TPMS-ről beszélünk. Az egyik az ABS (vagyis a blokkolásgátló) adatait használja fel és csak akkor képes a mérésre ha az autó mozgásban van. Ekkor nincs külön mérőszenzor a gumikban (indirekt rendszer) és a rendszert újra kell állítani minden nyári és téli gumi cserénél.
A másik korszerűbb TPMS fajta az előzőnél, hiszen az abroncsok belsejében lévő elemes szenzorok (direkt rendszer) folyamatosan mérik és elemzik a gumikat (külön-külön, figyelve az eltérésekre.)
Így egy hirtelen nyomásvesztésről (kisebb defektről) már akkor értesülhet az autós, mielőtt azt „saját bőrén” tapasztalná vagy az abroncs tönkremenne.
A rendszer egy műszerfali lámpát is magában foglal, mely felvillan, ha a rendszer valamilyen hibát észlel (vagy magával a TPMS rendszerrel van gond.)
Mi a különbség a direkt és az indirekt rendszer között?
A direkt rendszer esetében az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer a kerekekben lévő nyomást 1-1, a abroncs belsejében elhelyezett, vezeték nélküli szenzor által méri. A szenzor jeleket továbbít a fedélzeti számítógépnek, amelynek eredményét a járművezető is ellenőrizheti, illetve esetleges probléma esetén a rendszer hibakódot generál. Ezek a nagyon precíz rendszerek, miután minden egyes kerék nyomása külön és közvetlenül van mérve.
Az indirekt rendszerek esetében a keréknyomást a rendszer az ABS szenzorból származó adatokból következteti, azok forgási sebességéből, miután a nyomáskülönbség más értékeket eredményez.
Melyek az egyes rendszerek előnyei és hátrányai?
A direkt rendszerek nagyon pontos értékeket képes mérni, továbbá azonosítja a problémás kerék pozícióját, parkolás közben is ellenőrzi a nyomást, illetve a pótkerék légnyomását is monitorozza. A direkt rendszerek szerelése ugyanakkor időigényesebb, valamint költségesebb, miután a mind a téli, mind a nyári garnitúrát fel kell szerelni ilyen szenzorokkal.
Miután az indirekt TPMS nem méri a pontos légnyomást, illetve az abroncs hőmérsékletét sem, nem képes olyan pontos mérésekre, mint egy direkt rendszer. Továbbá az indirekt rendszer a kerék forgásából nyeri az információt, parkoló helyzetben nem méri a légnyomást, azaz ha esetleg álló helyzetben ereszt le az abroncs, a rendszer nem jelez. Ugyanakkor ezzel a rendszerrel lényegesen egyszerűbb a téli / nyári abroncsok cseréje.
Milyen többletmunkát eredményeznek a TPMS rendszerek átszereléskor?
A TPMS rendszerek alkalmazása új kihívásokat támaszt mind a jármű tulajdonosával, mind a gumiabroncs szervizekkel szemben.
A jármű tulajdonosa nem fogja tudni maga átcserélni a kerekeket, hanem egy szakmailag felkészült szakemberhez kell fordulnia, aki rendelkezik a szükséges eszközökkel is és fel tudja szerelni, illetve programozni a szenzorokat.
A direkt TPMS szenzorok felszereléséhez szaktudás, illetve speciális eszközök szükségesek. Cégünk a direkt TPMS rendszerek szenzorainak diagnosztizálását, felszerelését, programozását végzi.
Az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer szenzorainak felszereléséhez szaktudás, illetve speciális eszközök szükségesek, így mindenképp azt javasoljuk, hogy forduljon szakemberhez. A direkt rendszerek szenzoraira kifejezetten ügyelni kell:
Minden kerékcserénél a szenzorok kisebb szervize is szükséges, fontos kicserélni a kopó alkatrészeket.
Új abroncsok esetében új szenzorokra is szükség van, amelyeket egy speciális eszközzel fel kell programozni (optimális légnyomás, abroncs pozíció, stb.), hogy megfelelően működhessen a rendszerben.
A szenzorokban lévő elemek állapotát is ellenőrizni kell a kerékcsere folyamán.
Forrás: Alcar.hu